Čína: velký pochod aneb cesta do historie

by Petr Hingar
0 comment
Než se začneme bavit a mluvit o Číně tak je tady pár postřehů.
  • V Číně nejste nikdy sám. Opravdu. Jediné místo, kde jsme byl sám bylo na treku po Velké zdi. Jinak nikde.
  • V Číně nefunguje Google a Google map. Ale super tu fungují mapsy.cz. Tedey, dokus si soudruzi neuvědomí, že opem map funguje. Pak bude stop.
  • Datovou SIM kartu prodávají na každém kroku a za velmi příjemné ceny. Signál je pak obecně vlastně všude dost kvalitní.
  • Všude budete ukazovat pas, opravdu úplně všude. A všeude si Vás budou fotit.  I když nechcete. GDPR je tady  neznámý pojem.
  • V Číně se nemluví anglicky, je nutné si stáhnout nějaký překladač. A i tak je komunikace plná smíchu.
  • I když jízdenku na rychlovlak koupíte v aplikaci, na stanici stejně musíte (den před odjezdem) si jí “vyměnit” za tu papírovou.
  • Celá Čína je jen jedno časové pásmo.
KDY JET

Dle mne se dá jet do Číny během celého roku. Jen je třeba vždy zvážit, kam. V Tibetu je půl roku kupa sněhu a ve vnitřním Mongolsku je v létě pravé peklo. V Junanu zase skoro půl roku proprší a Pekingu je v lítě ultra smogovka.

NA JAK DLOUHO ?

Na jak dlouho máte čas. Zní to jednoduše, ale je to jediná možnost, jak plánovat cestu po Číně. Na druhou stranu, pro vízum musíte předložit zcela jasně definovaný itinerář. Čili..minimum je za mne 7 dní na jednu oblast.

DENÍ ROZPOČET

Čína je levná i drahá. Obecné věci jako třeba kafe jsou drahé, ale jídlo ve stánku je naopak ultra levné. Obecně je hladina něco kolem 30 EUR/ den.  Dá se šetřit na jídle a ubytování, ale kde určitě neušetříte je doprava. Tedy, pokud nemáte kupu času.

VÍZA

Pro vstup do Číny je vyžadován pas platný minimálně 6 měsíců po návratu a turistická víza, které je potřebné vyřídit před odletem na čínské ambasádě v Praze. Ale to není vše. Další k vízum níže.

JAK DO ČÍNY

V současné době je k dispozici přímý let z Prahy s Hainan Airlines, letět můžete s 1 přestupem I s dalšími společnostmi. Pravidelnými lety se tak dopravíte třeba do Pekingu, Šanghaje,  Hongkongu.

CESTOVÁNÍ PO ČÍNĚ

Čína je obrovská. A tomu se musí přizpůsobit i cestování. Takže základní je letadlo a vlaky. Na druhou stranu to pravé kouzlo je cestování autobusy a také půjčení motorky.

Jak do Číny

Víza

  • pro vstup do Číny je vyžadován pas platný minimálně 6 měsíců po návratu a turistická víza, které je potřebné vyřídit před odletem na čínské ambasádě v Praze. Pro udělení víza je nutné doložit originál a fotokopii pasu ,1x vyplněný formulář, 1x barevnou fotografie, letenku, itinerář cesty a rezervaci ubytování.
  • Počínaje 18.10. 2019 se žadatel musí do vízového centra dostavit osobně z důvodu odebírání otisků prstů. Odebrání otisků prstů je možné pouze současně s předáním dokumentů potřebných pro žádost o vízum ve vízovém centru.

Letenka

  • V současné době je k dispozici přímý let z Prahy se společností Hainan Airlines, letět můžete s 1 přestupem s několika dalšími společnostmi. Pravidelnými lety se dopravíte třeba do Pekingu, Šanghaje a Hongkongu, kde jsou hlavní mezinárodní letiště.

Peníze a placení

  • Čína je postavena a na papírovém platebním styku.
  • Co se týká výměny, překvapivě nejlépe vyjde nákup Juanů v ČR.
  • Kartou V Číně pak vlastně nezaplatíte nic. Akceptují jen karty vydané v Číně. A i když v hotelech píšou, že karty akceptují, tak na místě jim zázračně nejde terminál.
  • Je možné sice vybrat peníze v bankomatu (jen některé) ale je to zatíženo místním poplatkem 3.5%.

Cestování po Číně a ubytování

Metro a žetony

Metrem jsme v Číně jel ve třech městech. Pekingu, Čchung-čchingu a Čchang-se. A je to opravdu zážitek. Metro je moderní, přesné a jezdí často. A také je vše jen v čínštině a anglicky nikdo neumí. A jízdé je pak kapitola sama pro sebe. Funguje tu systém předplacených plastových žetonů, ale ja jaké hodnotě? To je občas metoda pokus omyl.

Metro (spíše rychlo-metro) také člověk využije pro cestu z Pekingského letiště do centra. Jízdenka stojí 25 juanů. Na letišti  stačí najít cedule s nápisem Airport Express Train Station. Matro pak jede do stanice Dongzhi-men, kde je přestup na klasické linky metra.

Autobusy

Místními autobusy jsme si cestu opravdu užil Evropan v nich působí jako zjevení. Nejdelší a zároveň nejkomplikovanější cesta pak byla z Pekingu na sever k Jinshanlingu. Jede se z Wangjing west (望京西) do Luanping bus station(滦平), kde je třeba přestoupit linku z Luanping (滦平) do Wangjing west. Odtamtud pak už jen krátký “skok” do Jinshanling highway service station(金山岭服务区). A pak je to už jen kousek pěšky. Nicméně velká legrace je, že vše je jen Čínsky a tak jediný orientační bod jsou čísla. V plánu v té době bylo otevření přímé linky z Dongzhimen  Bus Station, která by měl jet přímo ke zdi.

Autobusem jsme pak jel i v Xi’anu (k Terakové armádě), v Naxi country, atd..ale to bylo vždy řádově jednodušší. Jen se člověk musí obrnit před náhončími taxíků kteří s chabou angličtinou přesvědčují že nic nejezdí a jediná cesta je možná taxíkem.

Letenky a létání

Letecká doprava je v Číně standardní způsob hromadné dopravy. Všechny letenky jsem kupoval přes mobilní aplikaci a vždy bez problému. Jen v Pekingu je třeba si dávat pozor, neb do Žlutých hor (Huangshan Tunxi) se létá z letiště Beijing Nanyuan Airport, které je ovšem na druhé straně města a zároveň slouží i vojenským účelům. Takže jako Evropan jsme tam způsobil docela pozdvižení. EDIT: po otevření nového letiště byl Beijing Nanyuan Airport v roce 2019 zavřen.

Dobré je také vědět to, že Čínské letecké společnosti mají zvláštní způsob prodeje letenek. Kolem šestého dne před letem letenky zlevní o cca 30%. Snížená cena platí tak 2 dny a pak se zvedne na vyšší hladinu, než byla před slevou.

Rychlovlak

Samostatnou kapitolou jak cestovat po Číně je cesta rychlovlakem. Jejich trať a dosah roste ďábelským tempem a jedná se o nejefektivnější způsob dopravy mezi velkými městy. Není sice tak rychlé jako letecky, ale velký výhoda je, že nádraží je většinou uprostřed měst a tím pádem odpadá nutnost cestování na letiště a z něj. Já jsme je využil pro cestu ze Žlutých hor (Huangshanbei North Railway Station) do Gaulinu (Guilin North Railway Station) se přestupem v Čchang-ša

Půjčení motorky

Dobrá cesta, jak poznat venkov je půjčit si motorku. Co je ale zákeřné, tak mají jen skútry a to navíc ještě elektrické. Takže doporučuji zkontrolovat, že máte i nabíječku a pak už jen hlídat nabytí.

Ubytování

Ubytování jsem vybíral vždy dle dostupnosti zajímavých míst a obecně platí, že čím více v historickém centru, tak je levnější. Také je docela dobré ho objednávat docela dopředu, dost hýbají s cenou nahoru. Nejlépe se pak osvědčil Booking.

TOP 10 míst po cestě

  • Velká zeď ( trek po zdi z Jinshanling  do Simatai) – Úsek z Jinshanling do Simatai je obecně brán jako nejkrásnější část Velké zdi. Na celé trase se střádají opravené části s těmi ve stavu, jak je nechal zub času. A dá se tam ( i když tajně ) ve věžích i spát.
  • Žluté hory – Huangshan – pokud hledáte dobrodružství mimo velká města v Číně, pohoří Huangshan je perfektní destinací. Celé místo je známé svými západy slunce, horkými prameny a žulovými vrcholy.
  • Li-ťiang – nádherné starobylé město Lijiang bylo ve své bohaté historii  klíčovým městem na Tea Horse Road. Ve městě je úžasně zachovalá středověká zástavba.
  • Yangshuo country – oblast kolem řeky Yangshuo patří mezi nejvíce nedotčené scenérie v celé Číně. Na místě je ideální si půjčit motorku a užít si venkovskou Čínu.
  • Peking – Zakázané město – někdejší přísně střežené sídlo císařů a po dlouhá staletí chlouba Pekingu i celé říše středu. Místo, které více jak 500 let bylo Zakázané město  „obyčejným“ smrtelníkům  zapovězeno.  Co více dodat..
  • Peking – Chrám Nebes – Peking to ale není jen Zakázané město. Je tu třeba i Chrám Nebes. Bývalo zde jediné místo, kde bylo možné kontaktovat bohy přímo. I sám císař musel nejprve projít Palácem odříkání a Klenbou nebes, aby se mohl u oltáře pomodlit.
  • Peking – Hutongy –  vlasní Hutong je vlastně úzká obytná ulička nebo ulice, která se připojuje k dalším hutongům a tvoří čtvrť nádherných průchodů.  Je ale smutné, že právě tyto čtvrti padají za oběť modernizaci a moderní urbanistice Pekingu.
  • Xi’an -Xi’an je hlavní město provincie Šen-si. Leží ve střední Číně v oblasti kolem řeky Wei, která je považována za kolébku čínské civilizace.Díky své velmi bohaté historii a slávě je Xi’an opravdu nabitý památkami. Asi nejvíce monumentální jsou pak hradby vnitřního prstence – 14 km dlouhý čtverec s výškou hradem 15m a šířkou kolem 8m) Xi’anského městského opevnění.
  • Terakotová armáda – Osm tisíc terakotových válečníků chránících obrovskou 2200 let starou hrobku prvního císaře Qin Shi Huanga z dynastie Čching. Sjednotitele Číny a stavitele Velké zdi. Co chtít vidět víc..
  • Naxi country – a nakonec jsme si nechal oblast kolem Lijiang (viz výše) v provincii Yunnan. Je to oblast , kterou obývají lidé etnika Naxi. Jedná se o nečínské etnikum, které staletí formovalo zdejší kraj,  stavěli města a těžili z obchodu na Tea Horse Road do Tibetu.

Views: 1

You may also like

Leave a Comment