Maroko má vše, co cestovatelé očekávají od místa, který objímá jak pobřeží Atlantiku, tak saharská poušť. Okouzlujících bílomodré vesničky a neuvěřitelné vlny. Krásné červené a oranžové písečné duny a třpytivé palmové oázy. Malebné domy a majestátní hliněné pevnosti. Křišťálově čistá noční obloha, která je ideální pro pozorování hvězd. Ale to největším překvapením skrývá pohoří Atlas. Velkolepost, vzdušnost a majestátnost na straně jedné a zapomenutost v čase na straně druhé. Tohle všechno jsou přísady magické krásy Maroka.
KDY JET
Kdy je to Maroka je velmi těžká otázka. Dá se říct, že vlastně kdykoliv. Omezení je spíše v tom, co člověk hledá a co tam chce dělat.Já byl v Maroku 2x. Jednou v lednu a ted podruhé v srpnu. A obojí mělo své plusy i mínusy.
NA JAK DLOUHO ?
Něco mezi týdnem a měsícem je ideální. Hodně záleží na tom, co tu budete dělat. Chcete se jen válet na plážích, chodit po restauracích a nebo hledáte spíše památky a génius loci.? A nebo chcete trekovat v Atlasu?
DENÍ ROZPOČET
Maroko není drahé. Obzvláště poté, co opustíte turistické spoty. Mimo “soustředění” turistů jsou ceny velmi příjemné a denní rozpočet se dá držet (i se započítáním auta) kolem 40 EUR pro dva/den
VÍZA
Občané ČR (obecně Eu) nemají při cestě kratší 90 dnů vízovou povinnost. Stačí jen pas s platností delší jak 6 měsíců po návratu
JAK DO MAROKA
Dostat se letecky z Prahy do Maroka je stejně snadné jako cestovat po Evropě. Opravdu. Z Prahy létá přímý spoj do Agadiru a s přestupem? S tím je pak možné letět na mnoho dalších míst. A nebo je možné letět z Vídně, Berlína či Krakova.
CESTOVÁNÍ PO MAROKU
Co je třeba říct na začátek je to, že asi nejlepší a nejspolehlivější způsob dopravy je půjčení auta. Je sice možné využít místní autobusy a minibusy, ale jednak je to poměrně nespolehlivé a také často “úmyslně” nejezdí na TOP místa.
V MAROKU JSEM BYL DVAKRÁT. V ROCE 2007 A PAK V ROCRE 2023. A AČ SE MNOHÉ ZMĚNILO, TAM MÁ MAROKO STÁLE CO NABÍDNOUT.
První cesta mne zavedla do klasických míst, jako je Marakéš, Ait Ben Haddou, Casablanca, koželužny ve Fes či poušt ní duny kolem Marzougy. Ale zároven jsme navštívil třeba Taroudant, oblast kolem Tafroute či cisterny v Al-Džadídě – Maroko: cesta první – 2007
Druhá cesta byla naopak méně po turistických místech. Přes údolí Ounila, oázu Fint do Zagory a dál až do M’Hamid El Ghizlane. Pak přes Atlas do Mulay Idris a přes Azemmour až do srdce Vysokého Atlasu pod Džabal Tubkal – Maroko: cesta druhá – 2023
Obecně k Maroku
Jazyk: V Maroku se dá komunikovat bud arabsky nebo francouzsky. Na turistických místech občas umí anglicky (od poslední návštěvy se znalost angličtiny zlepšila tak o 200%), ale není to úplně na dobrou domluvu. Respektive, mluví-li člověk dobře anglicky, velmi často je to někdo zainteresovaný v cestovním ruchu a bude vám ve druhé větě chtít něco prodat.
Měna: Oficiální a jedinou měnou marocký dirham (MAD). Aktuálně (08/2023) je kurz 1MAD = 2.25 CZK.
Kreditní karty a bankomaty : Maroko je země hotovosti. Takže první, co doporučuji udělat po příletu do Maroka, je vybrat si hotovost. Zde je hned první úskalí a to limit na výběr – maximální částka hotovosti, kterou můžete vybrat z bankomatu je 2 000 MAD. Některé bankomaty chtějí poplatek za výběr (za 20 MAD – na letišti všechny). Další úskalí je, že nejmenší bankovka co vydají je 100 MAD. A Ač se to nezdá, ani na tu často nemají lidé na vrácení.
Zástrčky: Elektrické zástrčky jsou stejné jako u nás, redukce není potřeba. Nezávisle na typu zásuvky je v celém Maroku napětí 230 V a 50 Hz.
Služby a Maroko
Mobilní služby a data: Marockou předplacenou SIM kartu si můžete koupit buď osobně na mezinárodních letištích, v obchodech mobilních operátorů, v obchodech se smíšeným zbožím nebo online. Já jsme jí kupoval hned na letišti v Marakéši. Stánky operátorů najdete hned po výstupu z bezcelní zóny, po vyzvednutí zavazadel (to je změna, neb loni prý byly operátoři u výdeje zavazadel).
Maroko má tři operátory – Maroc Telecom, INWI a Orange. Orange je asi nejhorší volbou, kvalitní pokrytí má jen kolem pobřeží. Všichni operátoři nabízejí balíčky (např. za 20 EUR = 20GB dat na 30 dní) a po zaplacení provedou full registraci do sítě. A ještě pozor..platit jde jen v hotovosti – buď v MAD nebo EUR.
Půjčení auta: Pokud nechcete své cesty svěřit do rukou veřejné dopravy, je ideální cesta půjčení auta. Marocká letiště jsou v nabídce většiny světových půjčoven (tady budete potřebovat kreditní kartu) a dále pak v Maroku je řada půjčoven místních. Jde vždy jen o to, objednat včas. Neb hlavně v létě se ceny často s příchodem prázdnin docela zvedají.
Cestování Marokem aneb má cesta Marokem
Dávat dohromady itinerář pro letošní (2023) Maroko nebylo vůbec jednoduché. Ne že by bylo Maroko tak náročné, ale tentokrát mi do plánování vstoupila letošní neskutečná vedra a předpověď pro Maroko s teplotami přes 43C ve stínu.
Nakonec jsme tedy zavrhl místa, kde jsem již byl (mimo pár) a vydal se po, spíše, neturistické trase. A musím říct, že to byl super nápad a nakonec i počasí vyšlo. Největší vedra jsme strávili v Atlasu, kdy to prostě šlo.
Celý itinerář byl postaven na to, že jsme měl auto. Dokážu si ho představit hromadnou dopravou, ale bylo by to daleko delší a ne nezbytně levnější.
A navíc člověk přijde o osobní zkušenost a zážitek a to o Marocké silnice a cesty z pohledu řidiče. Hlavně ty, které vedou přes Vysoký Atlas nebo pouštní krajinou. Úzké, asfalt střídá štěrk, písek a díry, nalepené vysoko na úbočích hor a prostor je tak pro jedno a půl auta. Ale plné úžasných pohledů a často vlastně i samoty. V Atlasu není problém nepotkat dvě hodin cesty ani jedno auto. A to je také zážitek sám o sobě. Vic k řízení dále..ale budou to spíše fakta.
- Řízení v Maroku – podmínky
K řízení v Maroku nebo pronájmu auta stačí česká řidičák. To je simple. Ale jak je to dál?
Rychlostní limit na dálnicích je 120 km/h a ve městech pak 60 km/h. Mimo město je to pokaždé jinak, od 80 km/h do 100 km/h. Za mne doporučuji rychlost dodržovat, měří se opravdu často. Když se ale stane a rychlost překročíte a naměří vás, tak pokuta je mezi 150 MAD – 400 MAD. Za to vždy dostanete potvrzení a zároveň se ale očekává se, že pokutu zaplatíte na místě. Pokud nebudete schopni zaplatit pokutu, může být váš průkaz zabaven a předán k místnímu soudu, kde zaplatíte pokutu.
Benzín není v Maroku zrovna levný (cca 15 MAD za litr) i když je dotován vládou. Nafta je o něco levnější (méně než 12 MAD za litr). Doporučuji vždy tankovat doplna, na venkově jsou benzinky často daleko od sebe a bývají zavřené.
Vždy používejte bezpečnostní pásy, je to podmíněno zákonem a zároveň je to jedna z podmínek v rámci pojištění vozu. Ačkoli je vymáhání poměrně mírné, k zastavením dochází. Řidiči jsou zodpovědní za všechny cestující ve vozidle.
Povolená množství alkoholu v krvi je vyšší než v ČR, ale i tak je to pouze 0,02 %, proto za žádných okolností nepijte a pak neřiďte.
Naplánujte si delší dobu jízdy, než uvádí online mapy. A mějte na paměti, že pokud jedete na/ze Sahary, čeká vás několik dlouhých dní jízdy. Podle toho plánujte
Tipy pro řízení v Maroku
Tip 1: půjčte si auto od spolehlivé společnosti! Mnoho autopůjčoven v Maroku je známé tím, že nevrací nebo dlouho zadržuje jistinu. A nebo si vymyslí neexistující škody/poškození. Tak je dobré při převzetí auto důkladně nafotit.
Tip 2: špatné cesty Kvalita silnic v Maroku se velmi zlepšila, jen pár cest (hlavně) přes Atlas je stále štěrkových. Je tedy rozumné počítat s extra dobou jízdy.
Tip 3: nejezděte ve tmě! Nejezděte před východem ani po západu slunce: Maroko nemá pouliční osvětlení a jízda po setmění je nebezpečná.
Tip 4: věnujte zvýšenou pozornost policejním kontrolám! Vidíte-li někde vedle sebe řadu stopek, znamená policejní kontrolu, takže jeďte tempem chůze!
Tip 5: klimatizace je nutností!
Zajímavá místa
Maroko má zajímavých míst opravdu hodně. Jde jen o to, co člověk hledá. A jelikož jsem tentokrát jel mimo klasické turistické cesty, tak to bylo docela težké určit ty TOP. A není mezi nimi Marakéš, neb ten mi k srdci nepřirostl už posledně a ani ted se moc nezměnilo. Také tam nejsou vodopády Ouzoud, které sem vyhodnotil jako Disneyland pro místní. A také tam není třeba Fes, Marzouga, Casablanca či Al- Džadída, neb tam jsme tentokrát nebyl. Ale když pojedete tím směrem, stojí za to.
Azemmour
Azemmour, krásně usazený na útesu s výhledem na řeku Oum Errebia, kousek před jejím ústí do oceánu, je marockým (skrytým) klenotem s tisíciletou historií a dědictvím poznamenaným několika civilizacemi. Berbeři, židé, muslimové, Portugalci, Španělé.. ti všichni tu zanechali své stopy a město po tisíce let formovali.Oasis de Fint
Oasis de Fint -zapomenutá berberská oáza nedaleko Ouarzazatu. Oáza, ponořená v zapadlém a zapomenutém údolí kolem řeky vás přenese do dob pohádek tisíce a jedné noci. Malé hliněné baráky, hliněná mešita a kolem se táhnoucí pole datlových palem.Večer pak celou oázou prostupuje klid, ticho a vůně z vařících se tažínů..As-Sawíra
As-Sawíra, známá i jako Mogador je historické město nacházející se na pobřeží Atlantického oceánu. Dříve to byl jeden z hlavních rybářských přístavů Maroka, dneska je to pro změnu jeden z hlavních turistických magnetů MarokoVysoký Atlas
Vysoký Atlas stále představuje přirozenou bariéru turistice a obecně i moderní době. Při cestě po šotolinové cestě člověk často zapochybuje, jestli se nepřenesl v čase a nedostal se do doby středovekých marockých sultánů.Ait Ben Haddou
Kasbah Ait Ben Haddou je jedním z míst, která musíte v Maroku vidět. Hliněná pevnost na přirozené vyvýšenině na břehu řeky Ounila vás jako mávnutím proutku přenese do dávných dob, kde fungovala jako zastávka na berberských karavanních cestách. Moře palem, které ji obklopuje, pak dodává exotickou atmosféru té pravé orintální Afriky.Aroumd
Aroumd leží na konci nádherného horkého údolí Imlil. Za ním se pak vypíná majestátní Jabal Toubkal, nejvyšší vrchol severní Afriky. Celé okolí se svými horskými štíty, sady ořešáků, jabloní a třešní a hliněnými baráky s malými okny v Aroumdu jako by vlastně ani do Maroka nezapadalo. Spíše připomínají prostředí čínského Himaláje.M’Hamid
M’Hamid je malá ospalá oáza na samém konci údolí Drâaú a také poslední základna civilizace před začátkem “nekonečných” písečných plání Sahary, kde nad lidskými životy přebírá moc poušť.Údolí řeky Drâa
Magické údolí řeky Drâa, kterou obklopují nekonečné palmové háje a kterou údolí dovede do jedné z nejúchvatnějších pouštních krajin světa. Také tu najdete stovky magických kasbahů, ksarů a pitoreskních vesniček.Khénifra Province
Cestování po silnici P3533 vedoucí skrze provincii Khénifra je úžasný zážitek a vlastně i relax pro každého kdo si chce odpočinout od hektičnosti súků Marakéše či Fezu či jiných turistických míst. V Khénifra na cestovatele čekají rozsáhlé pláně náhorní plošiny, střídající se s vysokými horami, malé vesničky a zapadlá města, kde cizinec je úkazem.Tizi n’Tichka a údolí Ounila
Tizi n’Tichka je nevyšší místo Marockých silnic na trase Marakesh -Ouarzazate. Když pak po jeho projetí odbočíte na nenápadnou silnici vlevo, dostanete se do oblasti údolí Ounila. A ač to tak nevypadá, cesta kopíruje starou hlavní dopravní tepnou pro transsaharskou obchodní cestu mezi Marrákešem a subsaharskou AfrikouVolubilis
Volubilis ležící v oblasti, ve starověku známé jako Numidia nebo Mauretánie, byl nejzápadnějším osídlením v rámci celé Římské říše. V dobách největší slávy byl Volubilis bohatým hlavním městem provincie s přibližně 20 000 lidmi, jehož bohatství bylo založeno na vývozu oliv, olivového oleje a pšenice do Říma a divokých zvířat, která čelila gladiátorům v arénách po celé Římské říši.Moulay Idriss
Moulay Idriss – rozkládající se na svazích Jebel Zerhoune, je pro mnoho Maročanů posvátným místem. Jo to místo hrobu Moulaye Idrisse I, vnuka proroka Mohammeda, který do země Západu přinesl islám a stal jsem prvním vládcem z dynastie Idrísovců). Do Mulay Idris dlouhá léta nemuslimští turisté nesměli vstoupit a přenocování ve svatém městě jim bylo povoleno až roku 2005.
Ceny
A nakonec lehký pohled a přehled, co kolik stojí. Jsou to jen vybrané věci, obecně se platí, že na venkově a nebo mimo turistický místa jsou ceny o 70% lepší. A tady tak na 30% cen českých
UBYTOVÁNÍ
- Riad – od 200 MAD (440 Kč) za jednoho, většinou včetně snídaně
CESTOVÁNÍ
- Letiště autobus – tady mluvím o Marakéši. Cena za zpáteční lístek Letiště – centrum města (Jemaa el-Fnaa) je 30 MAD a platí na 14 dní. Jednosměrný pak stojí 20 MAD (člověk si o něj musí říct)
- Pronájem auta – auto jsme rezervoval tři měsíce dopředu, tak sena bylo super. Standardní cena je kolem 250 – 350 MAD/den za malé auto (Kia Picante)
- Benzín – 5 MAD za litr. Nafta je o něco levnější – cca 12 MAD za litr
- Parkování garáže – parkování přes noc je cca 100 MAD
- Parkování ulice -záleží jak a kde, nicméně obecně chtějí 10-30 MAD a moc neřeší na jak dlouho. Budete-li tam ale stát přes noc, bude chtít druhý den peníze znovu.
JÍDLO
- Chléb 2-7MAD
- Kofta tagine – 30 – 60 MAD
- Bageta 2-5 MAD
- Olivy naložené 15 MAD/kg
- Harira 20-50 MAD
- Šavarma 20-40 MAD
- Berberská omeleta 20-50 MAD
- Kuřecí tanine 30-70 MAD
- Msemen -2-5 MAD v obchodě, v restauraci 10-20 MAD včetně medu
- Grilované sardinky – 20-50 MAD
- Sfenj – 50MAD/kg
- Kebab – 20-40 MAD
- Krabice datlí – od 30MAD výše. Tdy záleží na schopnosti smluvat 🙂
PITÍ
- Voda – cena vody je dobrá v tom, že na každé lahvi je cena vytištěna. Ale obecně :
- 0,33L 1-1,5 MAD
- 0,5L 2-5 MAD
- 1,5L pak kolem 4-8 MAD
- v restauraci pak za 1,5L chtějí mezi 10-20MAD
- Kafe – i u kafe platí, že je cena poplatná místu. Obecně se ale pohybuje mezi 8 – 20 MAD
- Čaj – konvička mátového čaje je obvykle 10-30 MD
- Fresh drusy – nejdražší jsou na Jemaa el-Fnaa (20 MAD). Obecně je ale cena za 0,5l 10-15 MAD
- Limonády – od 4 MAD výše
OSTATNÍ
- Krabička cigaret – cigarety jsou v Maroku velmi levné. Ze západních jsou dostupné Marlboro 39MAD, Camel 34MAD, LM 29MAD a Gauloise 40MAD. Cigarety místní privience pak stojí kolem 20 MAD.
- Vstup Volulibis – 70MAD dospělý, 30 MAD dítě do 12 let.
- Vstup As-Sawira maják – 100MAD
- Pokuta 131 na 120 – 150MAD
Loď
Dalším způsobem, jak jsem se v Panamě pohyboval byla lod. A to jak pro návštěvu Coiby (tady se ale bavíme spíše o organizované cestě) nebo pro přepravu na Bocas del Toro (ferry) a pak mezi ostrovy za pomocí water Taxi.
- Almirante – > Bocas del Torro
- Transporte Marítimo Valencia, jedna cesta 6 USD nebo 10 USD zpáteční, jezdí od 6-18 co 30 min a cesta je cca 30 min
- musel jsem také zaparkovat auto. Tady je třeba odmítnout všechna naháněče (docela neodbytní) a jet přímo na hlídané a hlavně levnější parkoviště hned vedle přístavu (Leiza Secure Parking) – platil jsem 3 USD/den
- Bocas del Torro – > ostrovy v okolí
- water taxi ceny od 2 USD na nejbližší ostrov po 20 USD na ty opravdu vzdálené
- Santa Catalina – > Coiba : je možné jet private, ale lépe vychází organizovaná tour (prodává ji každý hostel i všude kolem cesty v Santa Catalině – cena je 70 USD vždy a všude)
Views: 16