Indie: Dva světy, aneb odlišná realita severu a jih

by Petr Hingar
0 comments
Indie má hodně lidí na svém bucket listu či má obrovskou touhu ji navštívit. V tomhle jsme byl já asi jiný. Roky mne Indie nechávala chladným. Ale v lednu 2023 uzrál čas tuhle bláznivou, chaotickou, historickou, špinavou, spirituální, užasnou, chutnou, či, jak jde o ní dále mluvit, navštívit. A první, co jsem si odnesl je fakt, že Indie je obrovská. A plná lidí. A že “Incredible India” sedí. A pak mnoho dalšího..ale o tom u dále.
KDY JET

Do Indie se dá jet kdykoliv. Bavíme se přeci jenom o zemi velikosti (skoro) Evropy. Není tedy nikdy špatná  a dobrý doba doba. Do hor v létě a na jaře, na sever na jaře a na podzim, na jih v naší zimě. …

NA JAK DLOUHO ?

Něco mezi týdnem a celým životem. Nepřeháním. Indie je obrovská a je shopna nabídnout zážitky na každý den po zbytek Vašeho života. Ale reálně, minmum jsiou za mne tři týdny. S tím, že se bacíme o jedné oblasti.

DENÍ ROZPOČET

Indie je levná. Respektive je levná, když nepřistoupíte na hru “oškubej si svého cizince” Když budete ale jíst na ulici, spít v levných ubytovnách a jezdit nejnižší třídou vlaku, tak budte i na 100 Kč za den.

VÍZA

Občané ČR mají při cestě do Indie vízovou povinnost. O vízum je možno si zažádat dvojím způsobem, a to buď elektronicky (eTV – el turistické vízum –  indianvisaonline.gov.in max 120 dní před cestou) nebo na ambasádě.

JAK DO INDIE

Dostat se letecky z Prahy do Indie je vlastně jednoduché. Jen počítejte s přestupem nebo letem z blízkých letišť. A kam? Těch míst je hodně. Opravdu hodně. Odhadem je v Indii tak 15 mezinárodních letišť, kam se jde dostat z Evropy…

CESTOVÁNÍ PO INDII

Cestování po Indii je něco, co nejde zažít jinde na světě. Chaos, špína, hluk a hukot. Do toho špína a ignorace pravidel. Ale i totální lidská pohostinnost a otevřenost. Ne, tohle nejde popsat, tohle se musí zažít. A to hned raději nekilikrát.

Cesta do Indie

  • Letenky : Dostat se z Prahy Indie je stejně snadné jako do Říma. Ano, je to sice nadnesené, ale jen z Prahy tam s jedním přestupem je kolem deseti možností jak. Z blízké Vídně pak je možné letět i přímým letem do Dillí. Let obecně trvá cca 10 hodin v závislosti na délce mezipřistání. Hlavními indickými letišti jsou Mumbai, New Delhi, Kolkata, Bengalore a Chenna. Za mne je ideální varianta s Qatarem / Emirates (dva pohodové lety) nebo pak třeba polský LOT. Výhodou Qataru je pak poměrně dobré jídlo a nová letadla. Když budete mít štěstí a letadlo zpoždění na odletu, tak třeba zažijete, jako já, cestu blízkou rychlosti zvuku. Ani jsme do té doby netušil, že dopravní letadlo tuhle rychlost umí…

  • Víza : Občané ČR mají při cestě do Indie vízovou povinnost. O vízum je možno si zažádat dvojím způsobem, a to buď elektronicky (eTV – elektronické turistické vízum – indianvisaonline.gov.in max 120 dní před cestou) nebo na ambasádě. Z pohledu komfortu je pak e-vízum ideální varianta.

  • Kdy : Kdy je to Indie je velmi těžká otázka. Díky své velikosti se do ní vlastně dá jít kdykoliv. Jen je třeba dobře zvažovat kam. Neb třeba v srpnu v Dili můžou teploty přesáhnout i 50 stupňů Celsia a v lednu jsme tam zase měl přes den sotva 3 stupně.

  • Co sebou: Indie je sice vyspělá země (sic to tak na místě úplně nevypadá), ale stále je většina země zaostalá a hlavně hygienicky na úrovni 19. století. Co tedy vnímám jako nezbytné? V podstatě jen nějaké ty léky (např. širokospektrální antibiotika), všechno ostatní v Indii koupíte. A v drtivé většině levněji než u nás.

V Indii

  • Jazyk: Jako jediný námi uchopitelný jazyk pro domluvu v Indii je angličtina. Ta je obecně rozšířená, nicméně čím dál od měst, tím menší znalost je.

  • Měna: Oficiální a jedinou měnou Indie je Indická Rupie. Jde také vyměnit EUR nebo USD, a platí, čím vetší bankovka (a čím novější), tím lepší kurz.

  • Kreditní karty a bankomaty: Indie je země hotovosti. A online plateb (jako třeba PhonePay). Ale k těm se jako cizinci zrovna moc nedostaneme. Takže první, co doporučuji udělat po příletu do Indie, je vybrat si hotovost. Zde je hned první úskalí a to limit na výběr – maximální částka hotovosti, kterou můžete vybrat z bankomatu je 10 000 rupií , což je cca 3200,- Kč. Některé bankomaty umožní výběr několikrát po sobě, jiné jen jedou za den. Co se týká spolehlivosti, je různá, bankomaty často nemají peníze. Jako spolehlivé jde označit bankomaty SBI Bank – akceptovali jak karty ČSOB, tak KB i ČS a zároveň i mají nejmenší poplatky.

    Obecně se dá říct že bankomaty jsou všude, ale často se stává že neakceptují mezinárodní karty nebo nemají hotovost.

  • Zástrčky: Elektrické zástrčky jsou stejné jako u nás, redukce není potřeba. Nezávisle na typu zásuvky je v celé Indii napětí 230 V a 50 Hz.

  • Mobilní služby a data: Indickou předplacenou SIM kartu si můžete koupit buď osobně na mezinárodních letištích, v obchodech mobilních operátorů, v obchodech se smíšeným zbožím nebo online. Já jsme jí kupoval hned na letišti v New Delhi.

    Největšími operátory v Indii jsou Airtel a Vodafone a Jio. Ale vzhledem k tomu, jak velká je Indie, pokrytí není v celé zemi stejné. Když jedete jen na severe, je nejlepší Vodafone. Když ale plánujete i jih Indie, je nejlepší variantou Airtel. Nicméně v lednu měl stánek na letišti jen Airtel (terminál 3 – hned naproti výstupu International Arrivals a vedle Costa Coffee, otevřeno 24 hodin denně), tak jsme skončil u něj. A upozornění, SIM kartu prodávají jen za hotovost, takže první musíte navštívit bankomat.

Cestování v Indii aneb má cesta Indií

Dávat dohromady itinerář pro Indii byl takový malý očistec. Neboť míst je v Indii nespočet a času jsme měl jen něco mále míň než měsíc. Nakonec jsme zvolil kombinaci klasického trojúhelníku (Dillí ->Jaipur ->Agra) + Varanasi a do druhé poloviny Jiho Indickou Karnataku.

Někdo říká, že nejlepší způsob cestování po Indii je vlakem. A zčásti má určitě pravdu. Ve vlaku se člověk dostane nejblíže k vlastní esenci Indie. Ale zpět k faktům. V Indii jsou 5 základních způsobů cestování a já využil všechny. Vlak, letadlo, autobus, metro a rikša. Specifickým způsobem je pak půjčení auta a řízení. To chce mít opravdu pevné nervy a mít za sebou řízení v Africe. A i tak jsme měl občas co dělat.

V případě klasických způsobů dopravy je to sice občas punk, ale není to nic totálně jiného (tedy až občas na koupi lístků, zpoždění či rušení spojů). Co je ovšem jiné a vlastně naprosto šílené, je půjčení auta v Indii. Ale stejně, doporučuji to na 100%., i když jsme si za volantem často mysle něco jiného. Kde jinde zažijete řízení totálně bez pravidel, s kravami a povozy na cestě, auta totálně neosvětlená, kamiony v protisměru na dálnici a mnoho dalšího? Řídil jsme na pěti kontinentech a mohu říct..nikde. To je možné jen v Indii.

Zajímavá místa

Říct v Indii zajímavá místa je tak trochu stejné, jako hledat v Čechách nejlepší pivo. Co člověk, to názor. Tady níž sem dal  10 míst, které mne zaujali nejvíce. A víc pak v jednotlivých oblastech – (DOPLNIT)

Co jsou tedy ta místa, co mne zaujalo nejvíce?
  • Ruiny velkolepého Hampi – Starobylé město Hampi ležící v jižní Indii, ve státě Karnataka, byla považováno za největší a nejbohatší město své doby. Ruiny chrámů a tržní komplex nacházející se u řeky Tungabhadra byly kdysi nejrušnějším a nerozvinutějším městem čtrnáctého století.

  • Nesmrtelné a smrtelné Váranasí – Ganga a smrt. Dva hlavní důvody, proč se hinduisté z celého světa sjíždějí do svatého města Váránasí. Věří, že pokud je tělo po smrti obřadně spáleno a popel vhozen do posvátné řeky Gangy, duše zemřelého dosáhne osvobození a vystoupí z koloběhu reinkarnací.

  • Taj Mahal- dechberoucí podívaná z bílého mramoru, která nemá obdoby ve své velkoleposti a která zobrazuje pohádkové bohatství jedné éry. Úžasná stavba a pomník lásky, který mughalský císař Šáhdžahán daroval světu, je svědectvím jeho silného citu k manželce Mumtáz Maha.

  • Jama Masjid – Nádherná fasáda mešity a minaretu Jama Masjid, tyčící se nad Starým Dillí, je připomínkou monumentálnosti mughalské architektury. Masjid-i Jah (což znamená mešita velící pohled na svět) je jedním z nevětších architektonický děl mughalské architektury.

  • Pulzující staré Delhi – Ve starém Dillí se svět za posledních 200 let vlastně nezměnil. Jen herci jsou jiní a navíc tu jsou auta a rikši jsou moto.

  • Oblast západních Ghátů s Nagarahole Tiger Reserve – západní Cháty předstají neprostupnou džungli, kde se dodnes vyskytují volně žijící tygři a levharti.

  • Komplex Kutub – Kuwwat-ul-islám, první mešita v Indii s charakteristickou sloupovou síní. Hlavní částí je pak Minaret Kutub Minár z červeného a žlutého pískovce z roku 1199, který byl pro svou výšku 72 m kdysi považován za nejvyšší věž v Asii.

  • Starověký chrám Nanjundeshwara – Chrám Nanjundeshwara je starověký chrám (cca 11 století) zasvěcený Šivovi v hinduistickém poutním městě Nanjanagudu. Dodnes sem proudí davy poutníku, kteří hledají naději, víru a sílu.

  • Amber Fort – Pevnost Amber Fort se nachází asi deset kilometrů od Jaipuru, jenž je hlavním městem indického státu Rádžhastán. Název této monumentální stavby se dá přeložit jako Jantarová nebo také Žlutá pevnost.

  • Galta Ji – Chrám Galta Ji je považovaný za vysoce posvátné místo s velkým historickým významem. Leží 10 kilometrů východně od města Jaipur. Chrámový komplex je v podstatě shluk několika chrámů, z nichž hlavním je Galta Ji.

Views: 7

You may also like

Leave a Comment