Indie má hodně lidí na svém bucket listu či má obrovskou touhu ji navštívit. V tomhle jsme byl já asi jiný. Roky mne Indie nechávala chladným. Ale v lednu 2023 uzrál čas tuhle bláznivou, chaotickou, historickou, špinavou, spirituální, užasnou, chutnou, či, jak jde o ní dále mluvit, navštívit. A první, co jsem si odnesl je fakt, že Indie je obrovská. A plná lidí. A že “Incredible India” sedí. A pak mnoho dalšího..ale o tom u dále.
KDY JET
Do Indie se dá jet kdykoliv. Bavíme se přeci jenom o zemi velikosti (skoro) Evropy. Není tedy nikdy špatná a dobrý doba doba. Do hor v létě a na jaře, na sever na jaře a na podzim, na jih v naší zimě. …
NA JAK DLOUHO ?
Něco mezi týdnem a celým životem. Nepřeháním. Indie je obrovská a je shopna nabídnout zážitky na každý den po zbytek Vašeho života. Ale reálně, minmum jsiou za mne tři týdny. S tím, že se bacíme o jedné oblasti.
DENÍ ROZPOČET
Indie je levná. Respektive je levná, když nepřistoupíte na hru “oškubej si svého cizince” Když budete ale jíst na ulici, spít v levných ubytovnách a jezdit nejnižší třídou vlaku, tak budte i na 100 Kč za den.
VÍZA
Občané ČR mají při cestě do Indie vízovou povinnost. O vízum je možno si zažádat dvojím způsobem, a to buď elektronicky (eTV – el turistické vízum – indianvisaonline.gov.in max 120 dní před cestou) nebo na ambasádě.
JAK DO INDIE
Dostat se letecky z Prahy do Indie je vlastně jednoduché. Jen počítejte s přestupem nebo letem z blízkých letišť. A kam? Těch míst je hodně. Opravdu hodně. Odhadem je v Indii tak 15 mezinárodních letišť, kam se jde dostat z Evropy…
CESTOVÁNÍ PO INDII
Cestování po Indii je něco, co nejde zažít jinde na světě. Chaos, špína, hluk a hukot. Do toho špína a ignorace pravidel. Ale i totální lidská pohostinnost a otevřenost. Ne, tohle nejde popsat, tohle se musí zažít. A to hned raději nekilikrát.
Cesta do Indie
Letenky : Dostat se z Prahy Indie je stejně snadné jako do Říma. Ano, je to sice nadnesené, ale jen z Prahy tam s jedním přestupem je kolem deseti možností jak. Z blízké Vídně pak je možné letět i přímým letem do Dillí. Let obecně trvá cca 10 hodin v závislosti na délce mezipřistání. Hlavními indickými letišti jsou Mumbai, New Delhi, Kolkata, Bengalore a Chenna. Za mne je ideální varianta s Qatarem / Emirates (dva pohodové lety) nebo pak třeba polský LOT. Výhodou Qataru je pak poměrně dobré jídlo a nová letadla. Když budete mít štěstí a letadlo zpoždění na odletu, tak třeba zažijete, jako já, cestu blízkou rychlosti zvuku. Ani jsme do té doby netušil, že dopravní letadlo tuhle rychlost umí…
Víza : Občané ČR mají při cestě do Indie vízovou povinnost. O vízum je možno si zažádat dvojím způsobem, a to buď elektronicky (eTV – elektronické turistické vízum – indianvisaonline.gov.in max 120 dní před cestou) nebo na ambasádě. Z pohledu komfortu je pak e-vízum ideální varianta.
Kdy : Kdy je to Indie je velmi těžká otázka. Díky své velikosti se do ní vlastně dá jít kdykoliv. Jen je třeba dobře zvažovat kam. Neb třeba v srpnu v Dili můžou teploty přesáhnout i 50 stupňů Celsia a v lednu jsme tam zase měl přes den sotva 3 stupně.
Co sebou: Indie je sice vyspělá země (sic to tak na místě úplně nevypadá), ale stále je většina země zaostalá a hlavně hygienicky na úrovni 19. století. Co tedy vnímám jako nezbytné? V podstatě jen nějaké ty léky (např. širokospektrální antibiotika), všechno ostatní v Indii koupíte. A v drtivé většině levněji než u nás.
V Indii
Jazyk: Jako jediný námi uchopitelný jazyk pro domluvu v Indii je angličtina. Ta je obecně rozšířená, nicméně čím dál od měst, tím menší znalost je.
Měna: Oficiální a jedinou měnou Indie je Indická Rupie. Jde také vyměnit EUR nebo USD, a platí, čím vetší bankovka (a čím novější), tím lepší kurz.
Kreditní karty a bankomaty: Indie je země hotovosti. A online plateb (jako třeba PhonePay). Ale k těm se jako cizinci zrovna moc nedostaneme. Takže první, co doporučuji udělat po příletu do Indie, je vybrat si hotovost. Zde je hned první úskalí a to limit na výběr – maximální částka hotovosti, kterou můžete vybrat z bankomatu je 10 000 rupií , což je cca 3200,- Kč. Některé bankomaty umožní výběr několikrát po sobě, jiné jen jedou za den. Co se týká spolehlivosti, je různá, bankomaty často nemají peníze. Jako spolehlivé jde označit bankomaty SBI Bank – akceptovali jak karty ČSOB, tak KB i ČS a zároveň i mají nejmenší poplatky.
Obecně se dá říct že bankomaty jsou všude, ale často se stává že neakceptují mezinárodní karty nebo nemají hotovost.
Zástrčky: Elektrické zástrčky jsou stejné jako u nás, redukce není potřeba. Nezávisle na typu zásuvky je v celé Indii napětí 230 V a 50 Hz.
Mobilní služby a data: Indickou předplacenou SIM kartu si můžete koupit buď osobně na mezinárodních letištích, v obchodech mobilních operátorů, v obchodech se smíšeným zbožím nebo online. Já jsme jí kupoval hned na letišti v New Delhi.
Největšími operátory v Indii jsou Airtel a Vodafone a Jio. Ale vzhledem k tomu, jak velká je Indie, pokrytí není v celé zemi stejné. Když jedete jen na severe, je nejlepší Vodafone. Když ale plánujete i jih Indie, je nejlepší variantou Airtel. Nicméně v lednu měl stánek na letišti jen Airtel (terminál 3 – hned naproti výstupu International Arrivals a vedle Costa Coffee, otevřeno 24 hodin denně), tak jsme skončil u něj. A upozornění, SIM kartu prodávají jen za hotovost, takže první musíte navštívit bankomat.
Cestování v Indii aneb má cesta Indií
Dávat dohromady itinerář pro Indii byl takový malý očistec. Neboť míst je v Indii nespočet a času jsme měl jen něco mále míň než měsíc. Nakonec jsme zvolil kombinaci klasického trojúhelníku (Dillí ->Jaipur ->Agra) + Varanasi a do druhé poloviny Jiho Indickou Karnataku.
Někdo říká, že nejlepší způsob cestování po Indii je vlakem. A zčásti má určitě pravdu. Ve vlaku se člověk dostane nejblíže k vlastní esenci Indie. Ale zpět k faktům. V Indii jsou 5 základních způsobů cestování a já využil všechny. Vlak, letadlo, autobus, metro a rikša. Specifickým způsobem je pak půjčení auta a řízení. To chce mít opravdu pevné nervy a mít za sebou řízení v Africe. A i tak jsme měl občas co dělat.
V případě klasických způsobů dopravy je to sice občas punk, ale není to nic totálně jiného (tedy až občas na koupi lístků, zpoždění či rušení spojů). Co je ovšem jiné a vlastně naprosto šílené, je půjčení auta v Indii. Ale stejně, doporučuji to na 100%., i když jsme si za volantem často mysle něco jiného. Kde jinde zažijete řízení totálně bez pravidel, s kravami a povozy na cestě, auta totálně neosvětlená, kamiony v protisměru na dálnici a mnoho dalšího? Řídil jsme na pěti kontinentech a mohu říct..nikde. To je možné jen v Indii.
Zajímavá místa
Říct v Indii zajímavá místa je tak trochu stejné, jako hledat v Čechách nejlepší pivo. Co člověk, to názor. Tady níž sem dal 10 míst, které mne zaujali nejvíce. A víc pak v jednotlivých oblastech – (DOPLNIT)
Co jsou tedy ta místa, co mne zaujalo nejvíce?
Ruiny velkolepého Hampi – Starobylé město Hampi ležící v jižní Indii, ve státě Karnataka, byla považováno za největší a nejbohatší město své doby. Ruiny chrámů a tržní komplex nacházející se u řeky Tungabhadra byly kdysi nejrušnějším a nerozvinutějším městem čtrnáctého století.
Nesmrtelné a smrtelné Váranasí – Ganga a smrt. Dva hlavní důvody, proč se hinduisté z celého světa sjíždějí do svatého města Váránasí. Věří, že pokud je tělo po smrti obřadně spáleno a popel vhozen do posvátné řeky Gangy, duše zemřelého dosáhne osvobození a vystoupí z koloběhu reinkarnací.
Taj Mahal- dechberoucí podívaná z bílého mramoru, která nemá obdoby ve své velkoleposti a která zobrazuje pohádkové bohatství jedné éry. Úžasná stavba a pomník lásky, který mughalský císař Šáhdžahán daroval světu, je svědectvím jeho silného citu k manželce Mumtáz Maha.
Jama Masjid – Nádherná fasáda mešity a minaretu Jama Masjid, tyčící se nad Starým Dillí, je připomínkou monumentálnosti mughalské architektury. Masjid-i Jah (což znamená mešita velící pohled na svět) je jedním z nevětších architektonický děl mughalské architektury.
Pulzující staré Delhi – Ve starém Dillí se svět za posledních 200 let vlastně nezměnil. Jen herci jsou jiní a navíc tu jsou auta a rikši jsou moto.
Oblast západních Ghátů s Nagarahole Tiger Reserve – západní Cháty předstají neprostupnou džungli, kde se dodnes vyskytují volně žijící tygři a levharti.
Komplex Kutub – Kuwwat-ul-islám, první mešita v Indii s charakteristickou sloupovou síní. Hlavní částí je pak Minaret Kutub Minár z červeného a žlutého pískovce z roku 1199, který byl pro svou výšku 72 m kdysi považován za nejvyšší věž v Asii.
Starověký chrám Nanjundeshwara – Chrám Nanjundeshwara je starověký chrám (cca 11 století) zasvěcený Šivovi v hinduistickém poutním městě Nanjanagudu. Dodnes sem proudí davy poutníku, kteří hledají naději, víru a sílu.
Amber Fort – Pevnost Amber Fort se nachází asi deset kilometrů od Jaipuru, jenž je hlavním městem indického státu Rádžhastán. Název této monumentální stavby se dá přeložit jako Jantarová nebo také Žlutá pevnost.
Galta Ji – Chrám Galta Ji je považovaný za vysoce posvátné místo s velkým historickým významem. Leží 10 kilometrů východně od města Jaipur. Chrámový komplex je v podstatě shluk několika chrámů, z nichž hlavním je Galta Ji.
Views: 7