Indie: specifika, realita dopravy, aneb chceš-li poznat duši Indie, cestuj čím to jde..

by Petr Hingar
0 comments
Každý, kdo přijede do Indie se více či méně setká s Indickou dopravou a dopravními prostředky. Prim hraje samozřejmě rikša, ale hned v závěsu je vlak, autobus či obecně městská hromadná doprava. A je to něco úplně jiného, než co známe z Evropy. Úplně jiné…

Já jsem si pak jako bonus pronajal auto a zkusil si realitu silničního provozu v Indii na sobě.

Cestování v Indii je opravdu specifické a mimo letecké dopravy, může být pro běžného návštěvníka poměrně šokem. Ale ve své podstatě je docela dost lidské a patří vlastně mezi ty top zážitky z Indie. Já sám jsem využil většinu možných způsobů – vlak, letadlo, rikša, autobus, městská doprava, auto a loď. Ale níže napíšu více jen o cestování vlakem, autobusem, půjčení auta a rikšách.

Cestování indickými vlaky


Někdo říká, že nejlepší způsob cestování po Indii je vlakem. A z části má určitě pravdu. Ve vlaku se totiž člověk dostane nejblíže k vlastní esenci Indie. A za mne na tom něco je. Rušné indické stanice mohou ale být také docela kulturním šokem, množství lidí a chaos na na stanici může být sám o sobě ohromující. A při vlastní cestě vlakem, zapomeňte na zažité standardy soukromí a osobního prostoru. Vagony jsou většinou otevřené se 2 nebo 3 patry lůžek na spaní u obou stěn a přes uličku. Toalety jsou vlastně jen turecký záchod s malým plechovým umyvadlem a na konci dlouhé jízdy lůžkovým vlakem nemusí být příliš čisté, no po pravdě, spíše jsou docela “hell”.

Indické železnice se sice mění, a e jde to pomalu. Ale jsou tu i posuny vpřed. Jako každý cestovatel jsme také slyšel hromadu příběhů, kdy lidé museli v Indii stát hodiny ve frontě, aby získali lístky na vlak na horkém a rušném nádraží. Dnes jsou ale ty dny pryč. Nyní si můžete velice snadno a hlavně spolehlivě rezervovat vlaky online. Ale o tom níže. Ted k tomu, jaká je moje zkušenost s cestováním Indickými vlaky. Služby Indických drah jsem využil hned třikrát:

  • New Delhi RS -Jaipur RS – rychlý AC CHAIR CAR. Za mne ideální ranní spoj (06:00) z Dillí do Jaipuru. Cena byla cca 1400 rupií.

  • Tundla Junction (Agra) -Varanasi Junction RS

  • Mumbai Central RS -Bandra Station

A něco k nákupu lístků a obecně rezervaci místa ve vlaku.

Co je třeba říct jako první. Vlaky v Indii  je nezbytné REZERVOVAT RYCHLE A VČAS a to proto, že pro Indy jsou vlaky nejlevnějším způsobem dopravy a vlaková místa mizí opravdu rychle. Indické železnice často požívají tzv. dynamický tarif, který vlastně znamená to, že čím víc se blíží odjezd, tím je cena dražší. Takže žádný last minute se v Indii nekoná. Vlasní prodej jízdenek na vlaky se otevírá na 3 měsíce dopředu, takže pokud hledáte hodně dopředu a nemůžete si vlaky rezervovat, toto je důvod. Dále vlastní specifikum představují vlastní vlaky a jejich “kvalita” Za mne doporučuji si rezervovat  3AC nebo 2AC (dle nároků) pro lůžkové vlaky v Indii a AC CHAIR CAR pro denní vlaky.

Jak tedy na rezervaci vlaků. Jak píšu výše jde to dnes velmi pohodlně a rychle online. Jsou dvě možnosti.Nejsnadnější způsob rezervace železniční jízdenky v Indii je použít web/aplikace třetí strany (a tady rozhodně doporučuji 12GO Asia). Jako druhá možnost je pak přímo na webu /aplilaci Indických drah – IRCTC. 

Na 12GO Asia můžete vyhledávat vlaky ze všech indických vlakových stanic v požadované datum a vždy se zobrazí možností, které vám ukážou různé dostupné časy a různé třídy, které jsou k dispozici. Většinu času můžete vidět také fotografie vlaku, abyste věděli, co si rezervujete a co můžete očekávat, protože třídy v indických vlacích se hodně liší a může být těžké se dopracovat. Kromě toho, protože 12GO Asia také vyhledává autobusy a lety, takže uvidíte, zda by nebylo jednodušší rezervovat let nebo jet autobusem. Pokud si vyberete trasu, kde není k dispozici přímý vlak, poskytne vám nejlepší alternativní možnosti, díky čemuž bude opravdu snadný způsob, jak si rezervovat cestu po Indii!. Tady je zásadní rozdíl mezi 12GO a IRCTC. Na webu Indických drah si totiž můžete lístek i rezervovat, i když je aktuálně vyprodáno.

Pokud navštívíte Indii na méně než měsíc, doporučil bych vám rezervovat si vstupenky a neřešit, jak používat IRCTC, protože to nestojí za váš čas. Ale pokud se chystáte do Indie na několik měsíců, stojí za to se do IRCTC ponořit, protože můžete vidět mnohem větší dostupnost, navíc nejsou žádné provize a můžete si rezervovat turistickou kvótu pro cizince na webu indických železnic. Takže, pokud si chcete rezervovat vlaky v Indii jako místní obyvatelé, pak používat IRCTC!

Vlaky jsou nejoblíbenějším a nejpohodlnějším způsobem cestování na dlouhé vzdálenosti v Indii , ale autobusy jsou také dobrým způsobem cestování po Indii a někdy jsou pak i jedinou možností. Pokud jste někdy viděli místní indický autobus, nemusí se vám to zdát jako nejideálnější způsob cestování. Ale jsou v pořádku, když víte, jak je chytit, kam dát tašku atd., a jsou tak levné!

Většina autobusů má 2 dveře, jedny vpředu a jedny vzadu a neexistuje pravidlo, že se nastupuje vepředu a vystupuje se vzadu, takže použijte ty dveře, které nejsou tak vytížené . Obecně platí, že místní autobusy v Indii mají dvoj-sedadla, uličku a pak troj-sedadla. Doporučil bych zkusit sedět v řadě se dvoj-sedadly, protože trojky jsou fakt malé. S tím, co bylo řečeno, bez ohledu na to, kde sedíte, buďte připraveni na to, že vás zmáčknou, pokud jste u okna, a buďte také připraveni na to, že se kolem vás lidé budou tlačit po celou cestu, pokud jste na sedadle u uličky, protože většinu času autobusy v Indii jsou také plné lidí stojících v uličce. Kromě řidiče je v autobuse i druhý muž (říkám muž, protože to s největší pravděpodobností nikdy nebude žena), který vám vezme peníze za jízdenku, takže se nemusíte bát platit, dokud nepřijde a nezeptá se, kde jste jdeš. Dá vám lístek se stanicí, na které jste nastoupili, a místem, kam jedete.

A ještě. Autobusy jsou čsto v dezolátním stavu. Takže by vás neměla překvapit třeba výměna převodovky po cestě.

Views: 8

You may also like

Leave a Comment